Monday, April 23, 2012

Upaya Peningkatan Hasil Belajar IPA tentang Mengidentifikasi Cara Tumbuhan Hijau Membuat Makanan melalui Penggunaan Metode Inkuiri di Kelas V SD


ABSTRACT

............................ Efforts to Increase Learning Outcomes Identify the IPA on How Green Plants Make Food through the use of inquiry methods in Class V Sidodadi Elementary School. Classroom Action Research (PTK).
Studies Program. Open University. .......................... 2011.
The formulation of a structured problem is "What is the use of inquiry methods can enhance students' learning material class V of IPA on identifying how green plants make food?"
This class action research aims to obtain factual information about the use of inquiry methods to increase student learning outcomes.
Classroom Action Research Procedure implemented through grooved process consists of four stages, namely: 1) planning, 2) implementation; 3) Observation; and 4) reflection.
From the analysis of data on each cycle is known that an increase in the thoroughness of student learning. In preliminary studies, students who achieve 54% completeness. In cycle I students who achieve exhaustiveness increased 31% from the initial study to be 70.83%. In the second cycle students who achieve exhaustiveness increased 41% from cycle I to 100%. The same thing happened on the seriousness of student learning.
Based on the results of data analysis of this study can be concluded that: The use of inquiry methods can facilitate students in understanding the learning material; Use inquiry methods to increase the seriousness of students in learning; Use inquiry methods to improve student learning outcomes


ABSTRAK

............................ Upaya Peningkatan Hasil Belajar IPA tentang Mengidentifikasi Cara Tumbuhan Hijau Membuat Makanan melalui Penggunaan Metode Inkuiri di Kelas V SD ............................ Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Program Studi S1 PGSD. FKIP. Universitas .......................... .......................... 2011.
Rumusan masalah yang disusun adalah “Apakah penggunaan metode inkuiri dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas V terhadap materi pembelajaran IPA tentang mengidentifikasi cara tumbuhan hijau membuat makanan?”
Penelitian Tindakan Kelas ini bertujuan untuk memperoleh informasi faktual tentang penggunaan metode inkuiri terhadap peningkatan hasil belajar siswa.
Prosedur Penelitian Tindakan Kelas dilaksanakan melalui proses beralur terdiri dari 4 tahap, yaitu: 1) perencanaan; 2) pelaksanaan; 3) Observasi; dan 4) refleksi.
Dari analisis data diketahui bahwa pada setiap siklus terjadi peningkatan ketuntasan hasil belajar siswa. Pada studi awal, siswa yang mencapai ketuntasan 54%. Pada siklus I siswa yang mencapai ketuntasan mengalami kenaikan 31% dari studi awal menjadi 70,83%. Pada siklus II siswa yang mencapai ketuntasan mengalami kenaikan 41% dari siklus I menjadi 100%. Hal yang sama juga terjadi pada kesungguhan belajar siswa.
Berdasarkan hasil analisis data penelitian ini dapat disimpulkan bahwa: Penggunaan metode inkuiri mampu mempermudah siswa dalam memahami materi pembelajaran; Penggunaan metode inkuiri mampu meningkatkan kesungguhan siswa dalam belajar; Penggunaan metode inkuiri mampu meningkatkan hasil belajar siswa.

No comments:

Post a Comment

Bagi yang menginginkan contoh PTK lengkap bisa SMS ke 081328239660