ABSTRACT
............................ Efforts to Increase Learning Outcomes Identify the IPA on How Green Plants Make Food through the use of inquiry methods in Class V Sidodadi Elementary School. Classroom Action Research (PTK). Studies Program. Open University. .......................... 2011.
The formulation of a structured problem is "What
is the use of inquiry methods can enhance students' learning material class V
of IPA on identifying how green plants make food?"
This class action research aims to obtain factual
information about the use of inquiry methods to increase student learning
outcomes.
Classroom Action Research Procedure implemented
through grooved process consists of four stages, namely: 1) planning, 2)
implementation; 3) Observation; and 4) reflection.
From the analysis of data on each cycle is known that
an increase in the thoroughness of student learning. In preliminary studies,
students who achieve 54% completeness. In cycle I students who achieve
exhaustiveness increased 31% from the initial study to be 70.83%. In the second
cycle students who achieve exhaustiveness increased 41% from cycle I to 100%.
The same thing happened on the seriousness of student learning.
Based on the results of data analysis of this study can be concluded
that: The use of inquiry methods can facilitate students in understanding the
learning material; Use inquiry methods to increase the seriousness of students
in learning; Use inquiry methods to improve student learning outcomes
............................ Upaya Peningkatan Hasil Belajar
IPA tentang Mengidentifikasi Cara Tumbuhan Hijau Membuat Makanan melalui
Penggunaan Metode Inkuiri di Kelas V SD ............................ Penelitian
Tindakan Kelas (PTK). Program Studi S1 PGSD. FKIP. Universitas
.......................... .......................... 2011.
Rumusan
masalah yang disusun adalah “Apakah penggunaan metode inkuiri dapat
meningkatkan hasil belajar siswa kelas V terhadap materi pembelajaran IPA
tentang mengidentifikasi cara tumbuhan hijau membuat makanan?”
Penelitian
Tindakan Kelas ini bertujuan untuk memperoleh informasi faktual tentang
penggunaan metode inkuiri terhadap peningkatan hasil belajar siswa.
Prosedur
Penelitian Tindakan Kelas dilaksanakan melalui proses beralur terdiri dari 4
tahap, yaitu: 1) perencanaan; 2) pelaksanaan; 3) Observasi; dan 4) refleksi.
Dari
analisis data diketahui bahwa pada setiap siklus terjadi peningkatan ketuntasan
hasil belajar siswa. Pada studi awal, siswa yang mencapai ketuntasan 54%. Pada
siklus I siswa yang mencapai ketuntasan mengalami kenaikan 31% dari studi awal
menjadi 70,83%. Pada siklus II siswa yang mencapai ketuntasan mengalami
kenaikan 41% dari siklus I menjadi 100%. Hal yang sama juga terjadi pada
kesungguhan belajar siswa.
Berdasarkan hasil analisis data penelitian ini
dapat disimpulkan bahwa: Penggunaan metode inkuiri mampu mempermudah siswa
dalam memahami materi pembelajaran; Penggunaan metode inkuiri mampu
meningkatkan kesungguhan siswa dalam belajar; Penggunaan metode inkuiri mampu
meningkatkan hasil belajar siswa.
No comments:
Post a Comment
Bagi yang menginginkan contoh PTK lengkap bisa SMS ke 081328239660